Experimenty, ktoré menili remeslo
Začiatok 60. rokov 20. storočia priniesol veľa experimentov v oblasti textilnej potlače. Jednou z kľúčových udalostí bola demonštrácia novej techniky sieťotlače na textil, ktorá sa uskutočnila v roku 1962 v Christchurchi na Novom Zélande.
V tom čase sa sieťotlač (angl. screen printing) len začínala udomácňovať ako plnohodnotná metóda pre potlač látok a odevov.
Fotografie z tejto ukážky zachytávajú Jenny Flaver, ktorá ručne nanáša farbu na látky určené pre šatky. Nešlo však o bežný proces – testovala sa nová metóda s použitím švajčiarskych farieb (Swiss dyes), ktoré mali oproti klasickým tlačovým pigmentom výhodu jemnejšej textúry a lepšej priľnavosti k vláknam.
V tom čase bola táto technológia prezentovaná ako jediná svojho druhu na Novom Zélande.

Od laboratória k ateliérom – ako sa rodila moderná potlač
Demonštrácia z roku 1962 ukazuje dôležitý moment v histórii sieťotlače na textil. Kým dovtedy bola tlač látok prevažne priemyselnou činnosťou s veľkými valcami a strojmi, táto metóda priniesla nový rozmer: ručnú presnosť a umelecký výraz.
Sieťotlač umožnila vytvárať detaily, ktoré by sa pri tradičnej tlači nedali dosiahnuť. Látka sa položila na rovný stôl, cez jemnú sieť sa pretlačila farba len tam, kde šablóna umožňovala prienik pigmentu. Po vyschnutí a fixácii sa na tkanine objavil čistý, sýty motív s vysokou odolnosťou.
Fanny Buss a novozélandská škola textilnej potlače
Súčasne s týmto obdobím pôsobila v Christchurchi aj Fanny Buss (Frances Edith Cresswell) – priekopníčka novozélandskej textilnej tvorby, ktorá sa preslávila svojimi ručne tlačenými látkami, šatami a dekoratívnymi motívmi.
Aj ona prešla cestu od jednoduchých blokových techník až po profesionálnu sieťotlač, ktorú využívala na výrobu originálnych textílií.
Zaujímavosťou je, že Fanny Buss v rovnakom období (okolo roku 1964) používala vlastné ručne vyrobené sieťové rámy, čo jej umožnilo kontrolovať celý proces – od návrhu cez tlač až po finálne šitie. Jej prístup spájal umenie, remeslo a podnikateľského ducha, čím položila základy pre to, čo dnes považujeme za umeleckú potlač textilu.
Čo priniesla táto éra pre dnešnú sieťotlač
Vďaka tvorcom ako Fanny Buss a experimentátorom, akým bola Jenny Flaver, sa sieťotlač stala nielen technológiou, ale aj formou výtvarného vyjadrenia.
To, čo v 60. rokoch začalo ako experiment v malých dielňach, dnes pokračuje v moderných štúdiách a tlačiarňach na tričká po celom svete – vrátane Slovenska.
Inšpirácia pre dnešných tvorcov
- Experimentuj s farbami – tak ako Jenny Flaver skúšala švajčiarske farby, aj ty môžeš kombinovať pigmenty a techniky.
- Vytváraj ručne – ručná sieťotlač má neopakovateľný charakter a autentickú hodnotu.
- Nadväzuj na históriu – príbehy ako ten o Fanny Buss dokazujú, že aj malá dielňa môže mať veľký dopad.
Ukážka sieťotlače z Christchurchu v roku 1962 bola malým experimentom, ktorý pomohol zmeniť smer vývoja textilnej tvorby.
Z prelomu medzi remeslom a umením sa zrodila moderná potlač, ktorá žije dodnes – v každom ručne potlačenom tričku, v každej originálnej sérii odevov, aj v dielňach, kde sa ešte stále cíti vôňa farieb a textilu.
