šialená žena v červenom roztrhanom tričku s meme potlačou Troll Face

História meme tričiek – virálny humor, ktorý nosíme na hrudi

Stručná história meme tričiek

Tričká s potlačou prešli za posledných niekoľko desaťročí výraznou premenou. Od športových log, rockových kapiel a politických sloganov sa postupne dostali až k fenoménu digitálneho veku – internetovým meme. Dnes už „meme tričko“ nie je len vtipný odev, ale aj vizuálne vyjadrenie postoja, nálady alebo príslušnosti ku kultúre internetu.


1990–2005: Predvoj éry meme

V deväťdesiatych rokoch dominovali tričkám potlače z popkultúry – seriály, filmy, komiksy. Hoci nešlo o memy v dnešnom slova zmysle, už vtedy si ľudia obliekali humorné texty, obrázky a vtipy, ktoré odrážali kultúrne nálady. Predpripravené „funny tees“ z obchodov ako Spencer’s Gifts predznamenávali to, čo malo prísť.


čudný muž v čudnom tričku s meme potlačou Y U NO

2006–2012: Prvé skutočné meme na tričkách

S nástupom sociálnych sietí, 9GAG a Redditu sa začali tvoriť virálne obrázky s textom – dnes známe ako klasické memy. Medzi prvé prenesené na tričká patrili:

  • Trollface
  • Forever Alone
  • Y U No Guy
  • Doge (Wow. Such shirt. Very design.)
  • Grumpy Cat

Tieto dizajny sa rýchlo šírili na platformách ako Redbubble, Teespring či Zazzle, kde si ich mohli užívatelia priamo vytvoriť a objednať.


smutná 30-ročná žena v špinavom bielom tričku s potlačou diela Roy Lichtenstein (after) - Oh, Jeff... I Love You, Too... But...

2013–2020: Meme sa stáva módnym prvkom

V tomto období sa memy stali súčasťou mainstreamu. High fashion značky ako Vetements alebo Moschino začali používať meme estetiku vo svojich kolekciách – irónia, nadsádzka a „shitposting“ dizajn sa dostali až na módne móla.

Zároveň explodoval trend custom tričiek, kde si každý mohol nahrať vlastný meme a vytvoriť si originálny kúsok. Dizajn sa zjednodušoval – často stačil text v Impact fonte a známa tvár. Popularitu si získali aj tričká s česko-slovenskými memami, ktoré kombinovali internetový humor s lokálnymi inside jokmi.


Kyjev, Ukrajina – 5. februára 2025: Manekýnka v bielom tričku s grafickým motívom Shreka v obchode s oblečením

2021–súčasnosť: Ironic merch a post-meme dizajn

Dnešné meme tričká sú ešte vrstvenejšie. Nejde už len o zdieľanie vtipu, ale o sebairóniu, popkultúrne referencie a reakcie na aktuálne spoločenské témy. Značky ako Cav Empt alebo nezávislí dizajnéri na Etsy vytvárajú tričká, ktoré parodujú samy seba – tzv. „meta meme merch“.

AI-generované memy, deep fried memes a nečitateľne skreslené obrázky sú teraz bežnou súčasťou dizajnu. Mnohé tričká sú vytvorené tak, že bez znalosti kontextu dávajú nulový zmysel – a práve to je ich pointa.


Spiaci tučný chlapec v čiernom tričku s meme potlačou s nápisom "Nespi tak rýchlo, budeš skoro v stávať!"

Meme tričká sú viac než len vtipy na oblečení. Sú kultúrnym artefaktom digitálnej éry, ktorý odráža to, čo ľudí baví, štve alebo spája. Súčasný dizajn meme tričiek pracuje s absurdnosťou, nostalgiou aj iróniou – a ukazuje, že aj internetový humor má svoje miesto v módnom svete.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *